Delfinoterapie

Delfinoterapie

Terapia cu delfini

  • este eficace pentru că este o formă de comunicare nonverbala, este o intarire naturala, este imediată si oferă motivaţie pentru exersarea tuturor abilităţilor.
  • este deosebit de utila datorita faptului ca cea mai mare parte se datoreaza laturii sale nonverbale .
  • este deosebit de eficientă în dezvoltarea vorbirii, fiind demonstrat faptul ca acesti copii sunt extremi de sensibili la contactul cu animalele .
Delfinoterapie

Avantajele terapiei cu delfini:

  • terapia este utilizată ca agent de întărire pentru învăţarea unor comportamente corecte;
  • terapia ii invata sa-si comunice dorintele si necesitatile ;
  • terapia poate crea un cadru securizat in care copilul invata nu numai sa comunice, dar si diverse sarcini, invata sa respecte reguli ;
  • deoarece copiii sunt hipersensibili la stimuli externi, ei tind sa aiba o afinitate puternica fata de animale ;
Delfinoterapie

Procedee de lucru folosite:


Delfinii pot sa simta o deficienta la copilul cu care lucreaza, deoarece isi pot folosi sonarul biologic extrem de precis pentru a analiza corpurile umane si a sesiza deficientele.

  • ghidare, conducere, modelare ;
  • provocarea si însotirea copilului in terapie ;
  • reflectarea (oglindirea) a tot ceea ce produce copilul ;
  • oferirea de feedback asupra a tot ceea ce se întâmplă “aici şi acum”
Delfinoterapie

Strategii utilizate în cadrul terapiei:

Crearea cadrului terapeutic:

oferirea unei structuri clare a timpului terapeutic – prin utilizarea la fiecare sedintă cu delfinul a unui salut de bun venit respectiv a salutului de rămas bun;

Stabilirea contactului- crearea aliantei terapeutice :

incurajarea interactiunii cu delfinul ;

acceptarea rezistentei copilului, a lipsei de cooperare a acestuia ;

stimularea motivatiei de participare activă la sesiunea de lucru ;

reflectarea manifestărilor si a vocalizelor ;

captarea atentiei si cresterea contactului vizual pe tot timpul activitatilor ;
utilizarea semnalelor vizuale, auditive si kinestezice ;

Crearea de noi canale de comunicare – metode:

introducerea graduală a sugestiilor directe, a unor jocuri cu reguli ;

utilizarea resurselor copilului, inclusiv a rezistentei sale ;

crearea unui dialog permanent intre copil si delfin;

jocuri de stimulare a contactului vizual ;

introducerea unor semnale pentru initierea si intreruperea unei activităti ;

Exprimarea emotiilor

ascultarea, sustinerea, însotirea, si identificarea animalului si a prezentei sale ;

alternarea reflectării cu modelarea procesului improvizativ;

ghidare prin provocare, modelare- oferirea de sugestii pentru utilizarea unei idei noi, unei intensităti noi pentru a fi în contact cu emotiile, cu sine .

Exersarea comunicării -prin activităti de grup cu participarea părintilor

improvizarea unei cooperari permanente între copii ;

stimularea capacitătii de imitare ;

asteptarea rândului ;

ascultarea celuilalt ;

exprimarea emotiilor ;

stimularea proceselor autoreglatorii ;

stimularea cooperării între copii ;

Delfinoterapie

Rezultatele scontate :

Rezultatele avute in vedere sunt urmatoarele :

  • cresterea capacitătii de autolinistire pana la sesiuni de lucru de 30 de minute
  • dezvoltarea orientării spatiale ;
  • ameliorarea controlului motor, precum si formarea de noi scheme de actiune
  • cresterea contactului vizual ;
  • formarea capacitătii de imitare a unor gesturi;
  • formarea abilitătii de a se opri la un semnal auditiv sau chiar vizual
  • formarea de abilitătii de a răspunde la comenzi simple ;
  • emiterea de vocalize, onomatopee, asocierea acestora cu anumite mişcări ;
  • dezvoltarea memoriei si a capacităţii de discriminare;

FRAGMENTE DIN LUCRAREA DE MASTER


Psiholog delfinoterapie Adrian Gemanaru

Cei mai mulți dintre noi suntem conștienți de delfini ca sunt animale simpatice si jucause, ce apar în spectacole, la Delfinariu, la televizor și în filme.

Delfinii reprezinta in mod clar un subiect de cercetare pentru a afla modul în care comunica, navigheaza si modalitatea lor de utilizare a sonarului .

Sunt considerate printre cele mai inteligente animale dintre toate creaturile pamantului . De-a lungul istoriei delfinii au ajutat oamenii in nenumarate randuri, exemplu, in Grecia Antica erau folositi in sistemul de invatamant

Dr. Ken Marten de la Sea Life Park în Hawai recent a demonstrat că delfinii se recunosc în oglinzi, element definitoriu deoarece arată ca sunt conștienti de sine, o trăsătură ce o intalnim doar la oameni si maimute .

Dr. Wayne Batteau a reusit sa-i invete să recunoască aproximativ 40 de cuvinte vorbite, iar Dr. John C. Lilly a reusit sa-i invete sa imite cateva cuvinte in limba engleză . Delfinii se descurca cel mai bine in ceea ce priveste intelegerea limbajului uman decât orice altă creatură.

In Rusia dr. Markov și Ostrovskaya au ajuns la concluzia că delfinii au propria lor limbă cu până la un trilion de “cuvinte” posibile .

Creierul de delfin, de exemplu, este mai mare decât cel uman (ajunge la o greutate de 1700 g) . În plus, oamenii folosesc o mare parte din capacitatea creierului la prelucrarea de informatii disponibile privind mentinerea balansului și echilibrului Delfinii datorita faptului ca trăiesc într-un mediu plutitor unde gravitația joaca un rol mai puțin important, dau posibilitatea creierului sa fie dispobibil pentru prelucrarea altor sarcini. In concluzie delfinii au o capacitate mai mare de creier disponibila decat oamenii.

Prin urmare, atunci când ne referim la abilitățile delfinilor, observam ca avem de-a face cu creaturi inteligente ce au capacitati mai mari sau egale cu ale fiintei umane .

Terapia asistata de delfini (DAT), a fost inventata cu mai bine de 30 ani în urmă și de atunci a fost aplicata ca un tratament alternativ pentru o mare varietate de tulburări mintale și fizice. In ultimele doua decenii această terapie asistata de animale a atras foarte mult atentia mass-mediei, ce a dat nastere uneori unor povestiri senzaționale asupra rezultatelor neobișnuite obtinute in terapie pentru persoanele cu dizabilitati.

In aceste timpuri imaginea de care se bucura in media terapia asistata cu delfini este mai mult decat pozitiva si uneori ii sunt atribuite puteri de vindecare misterioase. Ca o consecință a acestui fapt cele mai multe programe DAT sunt foarte scumpe.

Tot mai multe familii sunt în permanenta căutare de ajutor pentru persoanele cu dizabilitati pe care le au in grija iar terapia asistata cu delfini reprezinta uneori o ultima speranta, desi este adevarat ca uneori aceste speranțe și așteptări, sunt disproporționate, iar în multe cazuri au dus în mod natural si la dezamăgiri.

Cu toate acestea, cererea pentru terapia asistata de delfini a fost în continuă creștere, precum și numărul de organizații care oferă aceste servicii în întreaga lume. În plus, o serie de organizatii non profit au depus eforturi enorme pentru strângerea de fonduri și realizarea de lobby pentru terapia asistata cu delfini .

Pe lângă ajutorul financiar multe dintre aceste asociatii ofera servicii de consiliere pentru beneficiarii lor cu privire la problemele Terapiei asistate cu delfini (DAT) .

Spectrul de abordari terapeutice în domeniul terapiei asistatea cu delfini este destul de mare. In Europa terapia asistata cu delfini se realizeaza in mai multe tari ca Germania, Spania, Turcia, Ucraina .

În Nürnberg Germania, delfinii sunt folositi ca un partener social pentru rezolvarea problemelor într-o abordare social pedagogică, cu un accent puternic de formare a interacțiunii părinte-copil.

In Ucraina si Turcia conceptul de Alf-Terapie, pus in practica de prof. Norbert Trompisch este un concept al terapiei asistate cu delfini de tip multimodal care se orientează pe stimularea beneficiarului in momentul in care se afla in zona delfinului .

Dincolo de aceste abordări prezentate există multe alte modalitati de lucru existente la nivel mondial. În unele abordări, procesul de terapie este limitat la delfin, iar in altele cum ar fi Alpha-Terapie sesiunile de lucru sunt integrate într-un concept extins care contine o serie de alte aplicații ce include întreaga familie a pacientului în procesul terapeutic.

Dr. Dave Nathanson, ce a început terapia asistata cu delfini în Florida Keys la începutul anilor 1980 a observat pe timpul cercetarilor sale despre relatia ce se realizeaza intre persoanele cu dizabilități severe si delfini, într-un program numit “om-delfin-terapie (DHT)”. A ajuns la concluzia că terapia asistata cu delfini “crește semnificativ motivația, atentia, motricitatea grosiera si fina, vorbirea și limbajul“, deasemena a obținut rezultate pozitive rapid și cu un cost relativ scazut fata de terapiile convenționale desfasurate pe termen lung. Oerter și Kohn (Oerter & Kohn 2004) au confirmat concluziile lui Nathanson privind imbunatatirile semnificative obtinute de la clienti cu handicap grav prin sesiuni de terapie asistata cu delfini .

In 1993 Ludmilla Lukina, a efectuat o serie de cercetari stiintifice la Ocenarium Sevastopol din Ucraina. Metoda ei a capatat numele de “complex biotehnic“, deoarece terapia asistata de delfini a fost executata în combinație cu ședințe de terapie prin artă.

Cu excepția unui studiu publicat în limba engleză Ludmilla Lukina publicat numeroase studii, în limba rusă, datorita acestui fapt munca ei nu este extrem de cunoscuta la nivel mondial. Ea a investigat impactul DAT la pacientii cu dizabilități severe: autismul (Lukina, 2001a), paralizie cerebrală (2001b), enurezis (Lukina, 2001a, 2002a), fobia (Lukina, 2002b), pacientii ce au suferit in urma accidentului nuclear de la Cernobal (Lukina, 2001d), oboseala cronica (Lukina 2003) și multe altele.

Un lot experimental de copii cu dizabilitati severe de diferite etiologii din 8 state participante au fost inclusi intr-un program de terapie multidisciplanara pe o perioada de 1 pana la 2 saptamani, pentru a observa modificarile comportamentale ce vor rezulta. Au fost analizate rezulatatele clinice pe 3 arii comportamentale.

In primul rand a fost observat faptul ca toti copii au resusit sa-si mentina abilitatile sau achizitiile obtinute in urma programului terapeutic intr-un procent de 50 % , chiar si la un interval de 12 luni dupa finalizarea interventiei.

In al doilea rand nu au fost observate nici un fel de perturbari la nivel neuro cerebral ori aparitia a altor cauze necunoscute de-a lungul interventie.

In al treilea rand s-a observat ca doua saptamani de interventie au produs mult mai multe efecte pozitive pe termen lung, decat in cazul unei singure saptamani de interventie .

Studiul a urmarit o reala comparatie intre cele doua saptamani de interventie pentru copii cu dizabilitati severe, comparativ cu o interventie conventionala pentru stimularea verbalizarii sau recuperarea deficitelor neurofizice de aproximativ 6 luni de zile . Studiul a fost desfasurat la Centru de terapie asistata cu delfini din Florida , USA.

Studiul a demonstrat ca efectele pe termen lung a terapiei asistate cu delfini sunt mult mai stabile chiar si dupa intreruperea interventiei terapeutice.

In terapia comportamentala exista cel putin 5 arii de dificultate in monitorizarea pe terment lung a efectelor benefice in urma interventiei .

In primul rand adesea exista o dilemma etica in ceea ce priveste mentinerea pe termen lung a rezultatelor obtinute de-a lungul programului terapeutic.

In al doilea rand daca aceasta dilema etica, variabilele ce pot interveni de-a lungul interventiei cum ar fi : nivelul motivational al copilului ori capacitatea de cooperare si complianta coroborate cu variabilele protocolului de interventie terapeutica, de cele mai multe ori ingreuneaza acuratetea monitorizarii efectelor pe termen lung.

In al treilea rand terapia asistata cu animale ce foloseste animale exotice cum ar fi delfini, accesul la aceasta interventie terapeutica si costurile aferente pentru desfasurarea terapiei se face intr-o cu totul alta locatie decat cea obisnuita sunt si ele la randul lor variabile ce trebuiesc luate in considerare intr-o analiza cost–beneficiu.

Celelalate doua aspecte se refera la alte variabile ce nu ce tin neaparat de interventia in sine ci mai degraba de factori administrativi de organizare .

Programul de interventie a urmarit dezvoltarea aparitiei comportamentelor pozitive , in urma unor sarcini de interventie clar stabilite.

Studiul terapiei cu ajutorul delfinilor se bazeaza pe ipoteza deficientei de atentie, care considera ca principalul impediment al invatarii la copii cu deficitul mental care este mai degraba observat in lipsa lor de concentrare, decat in imposibilitatea de a invata. Adesea, copii din cadrul acestor programe nu sunt in stare sa-si coordoneze miscarile pentru a interactiona cu delfinii exact in scopul pentru care eu au fost pregatiti .
Specialistii care au sustinut astfel de teorii au lucrat cu sase baieti care sufereau de diferite deficiente, cum ar fi Sindrom Down sau hidrocefalie . Ei sustineau ca practicarea in apa a anumitor miscari cu ajutorul delfinilor ii va ajuta pe copii sa se concentreze mai mult si sa-si mentina treaza atentia in timpul sedintelor, fapt ce va mari semnificativ sansele si acuratetea de invatare a copiilor, in comparatie cu orele de pregatire conventionala din cadrul claselor de pregatire .

Copiilor li s-au dat sarcini ce cuprindeau probleme de memorare si producere a vorbirii. Mai mult ca stimulare suplimentara pentru invatare, delfinii au fost folositi pe post de recompense: daca copilul se concentra mai mult timp si reusea sa raspunda corespunzator, era recompensat permitandu-i-se sa se joace cu delfinul, sa-l sarute sau sa-l mangaie pe cap. Copii au dat rezultate de 2 pana la 10 ori mai bune in timpul terapiei cu ajutorul delfinilor decat in cadrul orelor de grup organizate de terapeuti .

Pentru persoanele cu dizabilități grave, obtinerea unei motivații și a unei atenții maxime sunt premisele pentru realizarea unor functii cognitive superioare .

Terapia asistata cu delfini adesea inregistreaza cresteri semnificative ale motivatiei, atentiei, motricitatii fine si grosiere, precum si a verbalizarii si limbajului .

Terapia asistata cu delfini este un tratament extrem de folosit in intreaga lume, astfel copii din peste 30 de tari au beneficiat de aceasta terapie pana in anul 1997, dar cu toate acestea efectele benefice ale acestei terapii nu pot fi cu usurinta masurate . In cazuri grave este nevoie de o interventie de durata ce va tine probabil toata viata si in care vor fi implicate mai multe tipuri de terapii . Cele doua saptamani de terapie cu delfini sunt extrem de benefice ca si costuri, deoarece produce rezultate imediate ce pot fi evidentiate intr-o perioada extrem de scurta de timp spre deosebire de terapiile ce se intind pe mai multi ani de zile .

Utilizarea altor animale in terapie ca pasari, caini, cai, pisici, pot duce la un cost relativ scazut al terapiei in comparative cu metodele terapeutice conventionale . Deocamdata nu exista niciun studiu care sa realizeze o comparatie din punct de vedere al eficientei intre terapia cu delfini si celelalte animale in care sa fie respectata aceleasi protocoale si reguli in cazul copiilor cu dizabilitati

Terapia asistata cu delfini este recomandata copiilor ce au fost deja integrati anterior intr-un program terapeutic desfasurat cu alte animale . Programele ce utilizeaza cai, caini sau pisici sunt mult mai usor de accesat si de implementat de o buna parte a populatiei deoarece sunt mult mai accesibile .

O serie de dizabilitati ca autismul sau sindromul Down, raspund foarte bine la aceasta terapie atunci cand este folosita ca si metoda de recompense pentru copii .

Terapia asistata cu delfini este un proces de lunga durata ce isi va face simtita prezenta pe o perioada indelungata . Pana in momentul de fata, nu foarte multe persoane au avut psoibilitatea sa aiba acces la acest tip de terapie, iar rezultatele au fost culese in urma unor sesiuni desfasurate pe o perioada de maxim 10 zile de terapie pe parcursul a 2 saptamani .

O buna parte din cei ce sufera de o serie de afectiuni grave ca schizofrenie sau cancer pot sa simta un sprijin major in aceasta terapie asistata cu delfini . raspunsurile positive din partea celor ce au beneficiat de aceasta terapie cu siguranta vor constitui repere importante in medicina.

Efectul produs de catre sonarul delfinului asupra fiintei umane si potentialul terapeutic al acestei terapii este extrem de mare si este necesar a se realiza o analiza amanuntita asupra acestor efecte .

Terapia asistata cu delfini este furnizata in peste 90 % din cazuri in combinatie cu alte terapii furnizate in scoli speciale, gradinite, spitale sau centre psihologice . Aceasta este o terapie complementara si nu constituie o inlocuire a terapiei conventionale, deoarece copii nu au acces cu regularitate la delfini . Folosind delfinii in cadrul acestei terapii se observa imbunatatiri majore la majoritatea persoanelor cu dizabilitati .

Ntahanson sustinea in 1997 ca “Doua saptamani de terapie asistata cu delfini imbunatateste vizibil o serie de aspecte functionale legate de : comportamentul verbal, motricitatea fina si grosiera a beneficiarilor”