Logopedie

Logopedia este interventia terapeutica ce se ocupa cu : corectarea tulburarilor de limbaj , scris si citit , tulburarilor de ritm si fluenta a vorbirii .

a) organizat si cu multe materiale terapeutice cu scopul de a-l atrage pe copil si totodata sa-i sporeasca interesul fata de activitate ;

b)atmosfera de lucru sa fie una destinsa pentru copil, placuta, incurajatoare .

a) in urma unei examinari logopedice la nivel: lexic, grafic si vorbire se incepe interventia terapeutica pentru corectarea sunetelor deficitare ;

b) sedinta logopedica dureaza aproximativ 50 min. si este indicat sa urmareasca atat corectarea tulburarilor de limbaj, scris si citit, dar si dezvoltarea capacitatii de comunicare si exprimare verbala, actul imaginitiv si creativ.

c) pe tot parcursul desfasurarii sedintei logopedice, specialistul trebuie sa aiba in vedere corectarea permanenta a copilului folosind jocul simbolic

TIPS-URI TERAPIA LOGOPEDICA :

 

  • 1. Cel mai important intr-o interventie logopedica este relatia terapeutica dintre copil si logoped. In acest sens, logpedul la inceput trebuie sa dezvolte o relatie de cooperare cu copilul, sa-i dezvolte incredere si curajul acestuia, sa-l constientizeze tot timpul prin incurajari sociale ca este capabil sa emita sunetele corect.
  • 2. Pentru o buna cooperare a copilului, ar fi indicat ca sesiunea logopedica sa inceapa cu ceea ce-i face placere copilului sau cu ceea ce stie deja, dandu-i astfel ocazia sa fie recompensat si sa creasca comportamentul de cooperare .
  • 3. Pentru copiii mici, pe parcursul desfasurarii exercitiilor de mobilitate a aparatului fono-articulator sau de impostare a sunetelor, activitatea ludica este foarte importanta, totul trebuie sa se desfasoare sub o forma ludica, de poveste cu multe personaje preferate de copil.
  • 4. Relatia logopedului cu familia este importanta, exercitiile pentru dezvoltarea unei verbalizari cat mai clare ar fi indicat sa se desfasoare si la domiciliu.
Logopedie 2

CUM ESTE STRUCTURATA O SEDINTA LOGOPEDICA ?

 

Exercitii pentru mobilitatea aparatului fono-articulator si / sau dezvoltarea respiratiei nonverbale ce pot cuprinde : • Exercitii de mobilitatea a maxilarelor : inchiderea /deschiderea gurii; coborare/ridicare maxilare; • Exercitii de mobilitate pentru limba : “tic-tacul ceasului”, pisicuta bea lapte, limba iese in forma de lopata; • Exercitii pentru buze si obraji : miscari de sugere a obrajilor ; de intindere a buzelor ; de aburire a oglinzii • Exercitii pentru valul palatin: imitarea a cascatului, miscari de deglutitie • Exercitii pentru educarea echilibrului intre inspiratie si expiratie: tine un fulg in aer, sufla aerul pe dusul mainii • Exercitii pentru formarea unei respiratii diafragmale : umfla balonul, sufla in apa cu paiul

Obtinerea si exersarea sunetului deficitar
Exercitii pentru impostarea sunetului –obtinerea izolata a sunetului
Emiterea sunetelor prin demonstratie si imitatie
Emiterea sunetelor prin derivarea lor din alte sunete

Introducerea sunetului deficitar in cuvinte ( se incepe exersarea sunetului in cuvinte simple , monosilabice , apoi se trece la cuvinte bisilabice si posilabice)
Exercitii cuvinte cu fonemul in pozitie initiala , mediana si finala

Diferentierea sunetelor cu ajutorul exercitiilor si a unor comparatii
Diferentierea la nivelul silabelor
Diferentierea la nivelul cuvintelor

Exersarea sunetului defictar corectat in scurte propozitii , texte , povestiri

CAT DE IMPORTANT ESTE DEZVOLTAREA LIMBAJULUI CORECT SI FUNCTIONAL:

 

Rolul limbajului expresiv in viata de zi cu zi este esential pentru fiecare dintre noi . Primii trei ani din viata copilului nostru sunt esentiali pentru dezvoltarea lui viitoare, acesti trei ani repreezinta de fapt baza piramidei dezvoltarii lor.

     Limbajul ca si forma unica de comunicare si interactiune umana poate fi impartit in limbaj receptiv si expresiv.

       Comunicarea la varste foarte mici 1-2 ani este la inceput predominant nonverbal si la nivel receptiv. La aceasta varsta micutii sunt capabili sa imite gestual si sa execute la nivel receptiv solicitarile din mediul inconjurator.

Logopedie 1
Acest lucru inseamna ca un copil in jurul varstei de 1 an si cateva luni, chiar daca nu are un limbaj expresiv dezvoltat este necesar sa aiba un limbaj receptiv bine insusit

Exemplu: mama spune celui mic : “Du-te si adu-mi mingea rosie de langa televizor “, iar copilul tipic intelege si executa aceasta sarcina din partea adultului.

Concluzie: pe segmentul de varsta 1an - 1an si 6 luni, parintii isi pot testa micutii lor, prin oferirea a tot felul de sarcini, pe capacitatea de intelegere si raspuns a limbajului receptiv;

Dupa varsta de 12-14 luni, o buna parte dintre copii tipici incep sa-si dezvolte si limbajul expresiv, la inceput cu cuvinte monosilabice, urmand ca treptat in jurul varstei de 24 luni sa aiba un vocabular de aproximativ 50-60 cuvinte pe care le pronunta, cu toate ca poate intelege mult mai multe. In jurul acestei varstei incep sa apara si micile perturbari de sunete sau inversari ale acestora.

Concluzie : chiar daca, pentru familia restransa si chiar extinsa micile perturbari de sunete ale copilului sunt “haioase”, este de preferat ca sub forma jocului simbolic sa se incerce corectarea acestor sunete, astfel incat micutul sa nu fie frustrat de aceste corecturi.

Logopedie 3