Terapie Canina

Terapie canina

Proiect realizat in 2013

Centrul Terapeutic Marea Negra

Obiective de atins in recuperare sunt

  • extinderea vocabularului ;
  • dezvoltarea capacitatilor motorii ;
  • reducerea stresului si a deficitului de atentie .

Obiective :

Utilizarea terapiei asistate de caini in recuperarea :

a) copiilor cu dizabilitati psihice si fizice

b) adultilor – in terapia de consolare a persoanelor ce au suferit o trauma in trecut ;

Principalele arii de dezvoltare ce sunt urmarite ca si obiective de atins in recuperare sunt:

a) extinderea vocabularului ;

b) dezvoltarea capacitatilor motorii ;

c) reducerea stresului si a deficitului de atentie .

Cresterea sesiunilor de lucru de la 5 minute pana la sesiuni de lucru de 25 de minute .

Cresterea sesiunilor de lucru de la 5 minute pana la sesiuni de lucru de 25 de minute .

Obtinerea unei comunicari nonverbale directe dintre animal si beneficiar

Aceasta este o intarire naturala si imediată si oferă motivaţie pentru exersarea tuturor abilităţilor. .

Terapie canina 11

Nevoia serviciilor

  • Ideea acestui PROIECT a plecat de la o certitudine : un numar de 15 studii stiintifice dezvoltate de-a lungul timpului au evidentiat beneficiile terapiei asistate de caini asupra copiilor cu urmatoarele afectiuni: microcefalie,sindromul Williams, sindromul Down, Autism, sindromul West, sindromul Crouzon, sindromul Angelman
  • Terapia asistata de caini pentru persoanele cu nevoi speciale este recunoscuta a fi una dintre cele mai progresive forme de terapie. A¬bilitatea de a comunica cu un caine induce încredere în si¬ne, responsabilitate si spirit de echipa.
  • Terapia asistata de caini este poate cea mai cunoscuta modalitate de recuperare a persoanelor cu dizabilitati, alaturi de terapia psihologica .

Crearea cadrului terapeutic:

oferirea unei structuri clare a timpului terapeutic – Exercitiu: utilizarea la fiecare sedintă cu cainele a unui salut de bun venit respectiv a salutului de rămas bun;

Stabilirea contactului – crearea aliantei terapeutice :

incurajarea beneficiarului de a interactiona cu animalul
Exercitiu: de a pune si inchide singur lesa cainelui

acceptarea rezistentei beneficiarului, a lipsei de cooperare a acestuia- Exercitiu: activitatea de aportare, implica o apropiere usor de realizat pentru ambele parti : caine si beneficiar

stimularea motivatiei de participare activă la sesiunea de lucru -
Exercitiu: acordarea recompensei cainelui de catre beneficiar

captarea atentiei si cresterea contactului vizual pe tot timpul activitatilor ; Exercitiu: plimbat intre jaloane cu cainele in lesa

utilizarea semnalelor vizuale si auditive
Exercitiu: invatarea sistemului de comunicare cu cainele prin fluier si clicker de catre beneficiar

Crearea de noi canale de comunicare – metode:

introducerea graduală a sugestiilor directe, a unor jocuri cu reguli Exercitiu : desfasurarea instructiilor de baza cu cainele de catre beneficiar

crearea unui dialog permanent intre beneficiar si animal – Exercitiu: incurajarea comunicarii verbale permanente intre beneficiar si animal

Exprimarea emotiilor

ascultarea, sustinerea, însotirea si identificarea animalului si a prezentei sale – Exercitiu : realizarea de mangaieri, imbratisari si atingeri a cainelui de catre beneficiar .

Exersarea comunicării -prin activităti de grup cu participarea părintilor

improvizarea unei cooperari permanente între cele doua parti ;
Exercitiu: activitati de dresaj simplu realizat de beneficiar
stimularea capacitătii de imitare –
Exercitiu: desfasurarea in comun a unor exercitii de imitatie

Terapia canina

a)imbunatatirea abilitatilor generale ale beneficiarilor, pe cele 5 arii de dezvoltare (socializare, limbaj, autoservire, cognitiv, motor)

b) sa recunoască şi să numească : obiectele din jur, persoanele, acţiunile, emoţiile ;

a) mediatizarea si promovarea acestui PROIECT prin intermediul mass mediei, avand in vedere progresele inregistrate in terapie de catre beneficiari;
b) integrarea si acceptarea acestor beneficiari in colectivitate ;
c) promovarea si acceptarea Terapiei asistate de caini ca terapie utila in invatamantul special
d) informarea opiniei publice despre sansele reale de recuperare prin intermediul acestei terapii ;

Terapia canina

300 copii cu tulburari din spectrul autist, retard mintal, epilepsie, ADHD, tulburari de comportament din intreaga tara si strainatate cu varste cuprinse intre 2 si 15 ani ce beneficiaza anual de terapie in cadrul Asociatiei Centrul Terapeutic Marea Neagra

Activităţile – descrierea serviciilor/produselor

Informatii suplimentare:

  • La acest proiect poate participa in mod direct si deschis orice persoana ce doreste sa beneficieze de aceste servicii. Deasemenea este acceptata orice afiliere voluntara din partea oricarei organizatii ce doreste sa ia parte la acest proiect.
  • Proiectul urmareste sa asigure un cadru pe deplin responsabil prin care toti beneficiarii acestuia vor avea ocazia sa participe in mod direct la aceste activitati. Vor exista si elemente de solidaritate intre totii membrii datorita conexiunilor existente intre beneficiari .
  • Proiectul si organizatia se sustin din resurse financiare proprii, Asociatia Centrul Terapeutic Marea Neagra urmareste sa dezvolte acest serviciu pentru beneficiarii externi, pentru a da posibilitatea si altor persoane sa apeleze la serviciile organizatiei pentru obtinerea astfel a unei autonomii si independente financiare .
Terapie canina 22
Cererea pentru acest tip de serviciu este importanta, avand in vedere imaginea pozitiva de care se bucura terapia asistata de animale . Exista numeroase cereri venite inclusiv din strainatate din partea diferitelor organizatii internationale prin care se solicita inscrierea si participarea la proiectul nostru .

Necesitatea implementarii :

  • Asociatia Centrul Terapeutic Marea Neagra a achizitionat din Ungaria la inceputul, primul caine din Romania destinat acestui tip de terapie .
  • Statistica spune ca 50 % din copii care nu au vorbit niciodata, dupa aproximativ 10 sedinte au inceput sa emita primele sunete functionale atribuite unor actiuni sau obiecte
  • La copii nonverbali s-au obtinut rezultate remarcabile prin emiterea de vocalize, onomatopee si asocierea acestora cu anumite mişcări.